تاثیر کیفیت سود بر واکنش سرمایه گذاران به گزارشات مالی تعدیلی شرکت ها

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-6- قابلیت پیش­بینی سود

اطلاعات ارائه شده توسط شرکت و در نتیجه سود، مبتنی بر رویدادهای گذشته می باشد اما سرمایه­گذاران، به اطلاعاتی راجع به آینده شرکت نیاز دارند. یکی از دیدگاه­های موجود در این مورد، ارائه صرفاً اطلاعات تاریخی و جاری توسط واحد تجاری می باشد البته به نحوی که سرمایه­گذاران بتوانند خود پیش­بینی­های مربوط به آینده را انجام دهند. دیدگاه دیگر این می باشد که مدیریت با در دست داشتن منابع و امکانات به انجام پیش­بینی­هایی قابل اعتماد بپردازند و با انتشار عمومی این پیش­بینی­ها، کارایی بازارهای مالی را افزایش دهند (شباهنگ، 1382).

شواهد تجربی نشان داده­اند که سرمایه­گذاران به اطلاعاتی نظیر پیش­بینی سود هر سهم اتکا کرده و در قیمت­گذاری سهام از آن بهره گیری می­کنند. این پیش­بینی، اظهار­کننده انتظارات مدیریت در مورد رویدادهای آتی  می باشد که ممکن می باشد به وقوع بپیوندد لذا دقت این پیش­بینی برای سرمایه­گذاران مهم می باشد زیرا تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در مورد خرید، فروش و یا نگهداری سهام بر مبنای این اطلاعات می باشد. پس خطای پیش­بینی سود عامل مهمی در عملکرد بازار ثانویه می باشد (جگ و مکنومی[1]، 2003). از آنجایی که هم پیش­بینی سود و هم ایجاد اقلام تعهدی هردو در بردارنده درجه زیادی از ذهن­گرایی مدیریت می باشد، اشتباهات موجود در برآوردهای تجاری مدیریت به احتمال زیادی هم در پیش­بینی سود و هم در اقلام تعهدی عیان می­گردد. این دو شیوه افشا بدلیل برآوردهای نادرست مدیران از آینده تجاری شرکت­ها، در بر دارنده خطاهای مشترکی هستند. بدلیل تغییر در شرایط تجاری (مانند تغییر غیر قابل پیش­بینی در تفاضای بازار و استراتژی­های رقبا) محیط عملیاتی یک شرکت آکنده از ابهام می باشد. این امر بدین معنی می باشد که دانش مدیریت نسبت به محیط تجاری شرکت کامل نیست. دانش کم مدیریت به گونه اجتناب­ناپذیری خطاهایی در برآورد چشم­انداز تجاری ایجاد می­نماید. به علاوه، عدم اطمینان در محیط عملیاتی میتواند جانبداری­های آگاهانه مدیریت را در پردازش اطلاعات تشدید نماید، که منجر به خطاهایی در برآوردهای آینده تجاری می­گردد (لطفی و حاجی­پور، 1389).

[1] Jog & Macconomy

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 سوال پژوهش:

با در نظر داشتن مطالب مطرح شده فوق سوالات پزوهش به صورت زیر گسترش می­یابد:

سوال اول: آیا شرکت­هایی که کیفیت سود پایین­تری دارند در مقایسه با شرکت­های با کیفیت سود بالاتر،  واکنش ضعیف­تری در خصوص گزارش تعدیلی از  بازار دریافت خواهند نمود؟

سوال دوم: آیا کیفیت سود اندازه­گیری شده با بهره گیری از الگوی اسلوان (1996)، از کیفیت سود اندازه­ گیری شده با بهره گیری از شاخص اقلام تعهدی  بر اساس مدل دی چو و دی شف[1] (2002) در پیش­بینی واکنش بازار مفیدتر می باشد؟

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

پایان نامه - تز - رشته حسابداری